* ایران و یونان ـ فلسفه در لابلای سیاست و در بستر تاریخ، حاتم قادری، نشر نگاه معاصر، چاپ اول ۱۳۸۸. در قسمت آخر مقاله از این کتاب بهره بیشتری برده شده است.
۱ـ. حکمت در دوران شکوفایی فکری یونانیان، نیچه، ترجمه کامبیز گوتن، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران ۱۳۵۴، ص۳۰
۲. پایدیا، ورنریگر، ترجمه محمدحسن لطفی، خوارزمی، چاپ اول ۱۳۷۶، ج۱، ص۴۲۳
۳. همان، ج۲، ص۵۵۰
۴. متفکران یونان، تئودور گمپرتس، ترجمه محمدحسن لطفی، خوارزمی، چاپ اول۱۳۷۵، ج۱، ص۲۹ـ۳۰
۵. یونانیان و بربرها، امیرمهدی بدیع، ترجمه احمد آرام، نشر پرواز، چاپ دوم ۱۳۶۴، ص۵۰ـ۵۱
۶. Hoch Kulture, im Hellenismus, Munschen 1976
۷. فلسفه و آیین زرتشت، احمد عباسیان، نشر ثالث، چاپ اول ۱۳۸۵
۸. Per Parttisch
۹. فلسفه و آیین زرتشت، همان.
۱۰. دین ایرانی ـ بر پایه متنهای معتبر یونانی، امیل بنونیست، ترجمه دکتر بهمن سرکاراتی، نشر قطره، چاپ سوم ۱۳۷۷، ص۳
۱۱. همان، ص۷۸
۱۲. عقل در تاریخ، نوشته گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، ترجمه حمید عنایت، انتشارت شفیعی، ۱۳۷۹، ص۲۷۱ـ ۲۷۲
۱۳. میراث ایران، ریچارد.ن.فرای، ترجمه مسعود رجبنیا، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم ۱۳۷۳، ص۱۴۰
۱۴. عقل در تاریخ، هگل، همان، ص۲۷۳ـ۲۷۴
۱۵. مجموعه پانزده جلدی و کامل کتاب مرحوم استاد امیرمهدی بدیع، ترجمه مرتضی ثاقبفر، ع. روحبخشان و بیشتر قاسم صنعوی به همت انتشارات توس منتشر شده است.
۱۶. رک: یونانیان و بربرها، ج۶، از تهاجم مقدونی تا مرگ اسکندر، همان.
۱۷. یکی از بهترین نوشتهها در این زمینه، کتاب دلیسی اولیری به نام «انتقال علوم یونانی به عالم اسلام» است (ترجمه احمد آرام، مرکز نشر دانشگاهی ۱۳۷۶) که نشان میدهد چگونه حفظ و گسترش این علوم به دست حکما و مترجمان مسلمان محقق گردید؛ اما مرحله بعد، یعنی فهم و ترجمه این آثار در قرون وسطای مسیحی را میتوان در کتاب دکتر کریم مجتهدی به نام «فلسفه در قرون وسطی» و نیز «روح فلسفه قرون وسطی» اثر اتین ژیلسون، هر دو از انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۸ و۱۳۶۹ مطالعه کرد.
منابع یگر: