بررسی مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان و رابطه آن با ویژگیهای دموگرافیک[پایاننامه]/پژوهشگر مریم کامل ؛ استاد راهنما احمد احمدی ؛ استاد مشاور آذر قلیزاده
پژوهش حاضر مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان و رابطه آنها را با ویژگیهای دموگرافیک مورد بررسی قرار میدهد. این تحقیق توصیفی - همبستگی است. نتیجه اینکه میزان مشکلات رفتاری دانشآموزان دختر کمتر از سطح متوسط بود. بین وضعیت اقتصادی خانواده، میزان تحصیلات پدر، سن مادر، وضعیت شغلی پدر، ترتیب تولد فرزندان و وضعیت تحصیلی دانشآموزان با مشکلات رفتاری آنان در سطح ۰۵/۰ > P ارتباط معنادار بود. ولی بین تحصیلات مادر، سن پدر، تعداد فرزندان و نوع مسکن با مشکلات رفتاری دانشآموزان رابطه معناداری وجود نداشت.
دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی. گروه روانشناسی
چکیده
:
هدف پژوهش دستیابی به یک راهبرد درمانی موثر (بازی درمانی با روش نمایش عروسکی) برای کمک به کودک دارای اختلال اضطرابی است و به روش نیمه آزمایشی انجام شده است. نتایج نشان میدهند که بازی درمانی (نمایش عروسکی) در کاهش مشکلات هیجانی (اضطراب) در کودکان دارای اختلالهای اضطرابی موثر است.
شماره کتابشناسی ملی
:
۱۱۰۴۰۷۶
پدیدآور
:
حسینیرامشه، حسین
عنوان و نام پديدآور
:
بررسی عوامل موثر در کاهش مشکلات جانبازان اعصاب و روان ( P.T.S.D) و راهبردهایی جهت رفع مشکلات آنها[پایاننامه]/پژوهشگر حسین حسینی رامشه ؛ استاد راهنما ابوالقاسم نوری ؛ استاد مشاور غلامرضا احمدی
دانشگاه آزاد اسلامی. ( واحد خوراسگان ). دانشکده تحصیلات تکمیلی
چکیده
:
هدف این پژوهش بررسی عوامل آموزشی اجتماعی، خانوادگی، سازمانی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی موثر بر کاهش مشکلات جانبازان اعصاب و روانP.T.S.D است. پژوهشگر برای پاسخگویی به سوالات از روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده نموده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه جانبازان اعصاب و روان P.T.S.D استان اصفهان در سال ۸۲ - ۱۳۸۱ است که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد ۹۵ نفر انتخاب گردیدند. ابزار اندازه گیی در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که براساس طیف ۵ درجه ای لیکرت تنظیم شده و قبلا اعتبار و روایی آزمون مورد سنجش قرار گرفته بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی است. اطلاعات بدست آمده از سوالات اصلی پژوهش نشان داد که عوامل فوق با احتمال ۹۹ درصد بیش از سطح متوسط بر کاهش مشکلات جانبازان موثر بوده است. مقایسه نظرات پاسخگویان براساس عوامل، سابقه تحصیل، سن، مدت حضور در جبهه، نوع جراحت و وضعیت تاهل ) تفاوت معنی داری را نشان داد. همچنین بین نظرات آنان در خصوص عوامل آموزشی، اجتماعی، خانوادگی، سازمانی، اقتصادی و بهداشتی تفاوت وجود داشت. براساس نظرات انها، بیشترین رتبه مربوط به عامل خانوادگی، و کمترین رتبه به عامل آموزش داده شد.
شماره بازیابی
:
۵۱-۳۲۰۸۷
شماره کتابشناسی ملی
:
۱۱۶۷۱۹۹
پدیدآور
:
داوری، نیلوفر
عنوان و نام پديدآور
:
مقایسه مشکلات خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر ناشنوای دبیرستانهای شهر اصفهان سال تحصیلی ۸۴ - ۸۳[پایاننامه]/نگارش نیلوفر داوری ؛ استاد راهنما مختار ملکپور ؛ استاد مشاور اصغر آقایی
دانشگاه آزاد اسلامی ( خوراسگان ). دانشکده تحصیلات تکمیلی
چکیده
:
هدف از این پژوهش، بررسی و مقایسه مشکلات خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان ناشنوای دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان های استثنایی شهر اصفهان بود و با روش تحقیق « علی - مقایسه ای » بود. در مجموع چهار فرضیه درباره مشکلات خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی دانش آموزان ناشنوای دختر و پسر وجود داشت که هر یک به تفکیک مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مشکلات خانوادگی، تحصیلی و اجتماعی دختران ناشنوا نسبت به پسران بیشتر بوده و از لحاظ مشکلات خانوادگی تفاون معنی داری بین دختران و پسران ناشنوا وجود ندارد. ولی از لحاظ مشکلات تحصیلی و مشکلات اجتماعی تفاوت معنا داری بین دختران و پسران ناشنوا وجود دارد.
شماره بازیابی
:
۵۱-۲۰۶۴۵
شماره کتابشناسی ملی
:
م۸۵-۴۰۸۲۶
شماره بازیابی
:
۵۱-۲۰۰۶۴۵.
پدیدآور
:
خانهزادیزدی، فاطمه
عنوان و نام پديدآور
:
بررسی فراوانی و تنوع مشکلاترفتاری و روانی دانشآموزاندبیرستانهایشهرستان کرج[پایاننامه]/تهیه کننده فاطمه خانهزادیزدی ؛ استاد راهنما حسن پاشاشریفی ؛ استاد مشاور قاسم قاضی
هدف این پژوهش بررسی تنوع و فراوانی مشکلات رفتاری و روانی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان کرج است که در سال تحصیلی ۷۹-۱۳۷۸ مشغول به تحصیل بوده اند. در این پژوهش ۴۲۵ دانش آموز ( ۲۵۰ دختر و ۱۷۵ پسر ) از بین چهار ناحیه شهرستان کرج به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای بررسی مشکلات دانش آموزان از چک لیست مونی استفاده شد. این چک لیست سازگاری دانش آموزان را با محیط نشان میدهد. تجزیه و تحلیل نتایج از طریق محاسبه فراوانی و درصد هر یک از زمینه های مختلف مشکلات، آزمونهای t برای گروههای مستقل، تحلیل واریانس و توکی صورت گرفت. در گروه پسران، مشکلات شغلی و امور مربوط به ازدوامج و در گروه دختران، مشکلات شغلی و انطباق با کار مدرسه بالاترین درصد را دارند. مقایسه میانگین دوگروه دختر و پسر نشان داد که دختران نسبت به پسران سازگاری کمتری دارند و گروه دختران در زمینه های ارتباط اجتماعی - روان شناختی، ارتباطهای شخصی- روان شناختی و خانوادگی مشکلات بیشتر ی دارند. مقایسه میانگین پایه های مختلف تحصیلی نشان داد که در هر دو گروه بین سه پایه تحصیلی از نظر سازگاری تفاوت معنی داری وجود ندارد. ولی در گروه پسران، دانش آموزان پایه اول نسبت به پایه دوم در زمینه مسائل تحصیلی و در گروه دختران، دانش آموزان پایه دوم نسبت به پایه سوم در زمینه ارتباطهای اجتماعی و روان شناختی دارای مشکلات بیشتری هستند.
شماره بازیابی
:
۵۱-۳۶۸۲۸
شماره کتابشناسی ملی
:
۱۲۱۰۳۱۸
پدیدآور
:
کاسبان، زهرا
عنوان و نام پديدآور
:
بررسی مشکلات فردی و اجتماعی زنان دارای معلولیت جسمی- حرکتی بالای ۱۶ سال در شهرستان گرمسار[پایاننامه]/ پژوهشگر زهرا کاسبان ؛ استاد راهنما حبیباله آقابخشی ؛ استاد مشاور مطیع
این تحقیق با هدف کلی شناخت مشکلات فردی و اجتماعی زنان دارای معلولیت جسمی حرکتی در شهرستان گرمسار انجام گرفته است هدف اصلی٬ شناخت این مشکلات بر حسب وضعیت تحصیلی٬ مالی٬ ازدواج٬ بهزیستی و توانبخشی٬ اشتغال٬ تردد٬ تفریح و سرگرمی یا به طور کلی میتوان گفت اساس این تحقیق شناخت مسائل و مشکلات زنان معلول جسمی حرکتی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است تا برای رفع آن تدابیری اندیشه شود. روش مطالعه در این تحقیق میدانی است در این تحقیق نشان داده شده که طبقه اجتماعی فاکتوری است که میتواند بر روی مشکلات این گروه از زنان تاثیر گذار باشد. چون دیده شده افرادی از طبقه اجتماعی بالاتری بر خوردار هستند مشکلات خود را کمتر حس میکنند چون یکی از ملاکهای مهم طبقه اجتماعی وضعیت مالی است افرادی که از وضعیت اقتصادی٬ مطلوبی برخوردار هستند٬ بسیاری از مشکلات خود را٬ مثل تردد٬ تحصیل درمان و توانبخشی و ... را با اقتصاد خوب جبران مینمایند. نکته دیگری که در این پژوهش مشاهده گردیده زنانی که از اول زندگی معلول نبودند و در طول زندگی به دلایلی دچار محدودیت جسمی حرکتی شدند از دست دادن نقشهای قبلی و کنار آمدن با نقشهای جدید برایشان مشکل ساز بود. حتی افرادی که از ابتدائی زندگی دچار این محدودیت بودند٬ پذیریش این واقعیت که تمام نقشهایی که افراد عادی دارند آنها نمیتوانند داشته باشند برایشان سخت است از طرفی برخورد مردم نسبت به زنان معلول نامناسب و همچنین این گروه از زنان به جای برخورد صحیح با مردم خود را از اجتماع کنار خواهند کشید. مسئله دیگری که در این تحقیق جالب توجه بوده تاثیر جنسیت بر مشکلات بوده چون دیده شده زنان معلول نسبت به مردان معلول ستمی مضاعفی را متحمل خواهند شد.