1) نظریۀ صوت حیوان: بعضی دانشمندان معتقدند که زبان حاصل اصوات حیوانی است. انسانها پس از تکامل خود صداهای بیشتری تولید کردند که رفتهرفته به واژههای معنادار تبدیل شدند. سپس قواعد نحوی را توسعه دادند و این گونه زبان به وجود آمد، اما اصوات حیوانی نه برای بیان ایدهها بلکه برای ابراز احساسات به کار میروند که غیر قابل کنترل هستند، درحالیکه ارتباط با واژهها قابل کنترل است. بنابراین، احتمال صحت این نظریه بسیار پایین است. در باب تفاوت اصوات حیوانی و زبان، لازم است ذکر گردد که رفتارهای زبانی غیرقابلکنترل، مانند فحاشی، متأثر از احساسات است که از طریق زبان انتقال مییابند.
2) نظریۀ هوش انسانی: بسیاری بر این باورند که هوش انسان او را قادر به ایجاد زبان کرده است، اما بیشتر زبانشناسان و دانشمندان آن را رد میکنند. از جملۀ آنان دوایت بولینگر است که در مطالعات زبانی با شامپانزهها کار کرده است. شواهدی مبنی بر احتیاج زبان به هوش وجود ندارد و درواقع، مشاهدات زیادی ضد آن موجود است. شامپانزههای هوشمند، ارتباط با زبان اشاره را میآموزند، درک میکنند و حتی به کار میبرند، اما قادر به ابداع زبان و ارتباط کلامی با سایر همنوعان خود نیستند.
3) نظریۀ تقلید: سوزان بلکمور در کتاب ماشین تقلید خود بیان میکند که انسان به سبب توانایی بینظیر خود در تقلید، قادر به ساخت زبان بوده است. مطالعات متعدد نشان دادهاند که میمونها از قابلیت بیشتری در این زمینه برخوردار هستند. نیز پرندگانی چون طوطی و کاسکو نهتنها تقریباً هر صدایی را میتوانند تقلید کنند بلکه حتی قادر به درک معنای آنها هستند، اما تمام این حیوانات از تولید زبان عاجزند.
4) نظریۀ پدیدۀ ظهوریافته: برخی میگویند که زبان بر اثر پدیدة ظهوریافتۀ ناگهانی پا به عرصۀ وجود گذاشته است؛ بدین معنا که پیشتر در مغز انسان وجود داشته و انسان با تکامل خود آن را کشف کرده و به استفاده از واژهها یا نشانهها جهت انتقال پیام پرداخته است. حامیان این نظریه معتقدند که همزمان با تکامل انسان تغییراتی شانسی در دیانای او رخ داده که به توانش ارتباطی او انجامیده است. براساس این نظریه، زبان به صورت اتفاقی و غیرنظاممند به وجود آمده است، در صورتی که زبان دارای ساختاری بسیار نظاممند و منطقی است. انتقاد دیگری که به این نظریه وارد شده آن است که چرا تنها انسان از این نعمت بهرهمند بوده یا تنها او قادر به کشف آن بوده است. انتقاد نخست نیازمند این توضیح است که وقوع دفعی یک پدیده با توجیه متافیزیکی یا به تعبیری معجزه، امکانپذیر است. در شرح آیۀ 30 سورۀ بقره به انتقاد دوم نیز پرداخته خواهد شد.
5) نظریۀ زبان اشاره: مطابق این نظریه انسان ابتدا با زبان اشاره و بدن به برقراری ارتباط با همنوعانش پرداخته و سپس اصوات را به آن اضافه کرده است که چگونگی آن با ایدۀ ماکس مولر در سال 1880 به اسم نامآواها توجیه میشود. این ایده همان نظریۀ منشأ اصوات طبیعی است که پیشتر به نقاط ضعف آن اشاره گردید.
6) آفرینش: تنها یک نظریه دربارۀ منشأ زبان انسان وجود دارد که با مخالفتهای شدید مواجه نشده است و آن نظریۀ آفرینش است. برطبق این نظریه، خداوند موهبت زبان را فقط به انسان ارزانی داشته است، زیرا به تعبیر کتاب مقدس، او جلوهای از وجود خداوند است.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |